Myyjä, älä hakkaa päätä seinään myymällä vitkastelijoille ensimmäisenä!Perjantai 23.10.2015 - Juha Ahola Onko sinulla innovatiivinen, uusi, tuote/palvelu käsissäsi? Kenelle myisit sen ensimmäisen, kun sinulla ei ole referenssejä? Kun myyt väärille ihmisille, ihmettelet, että miksi he eivät osta? Perustelet tuotteen innokkaasti ja hyvillä argumenteilla, mutta kauppaa ei tule. Tuote täyttäisi tarpeen ja olet todistanut hyödyn, mutta ei. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, myyntityö |
Paskat autokauppiaat - osa 3 - älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo!Perjantai 16.10.2015 - Juha Ahola Vuosia sitten auton vaihtaminen tuli itselläni kysymykseen ensimmäisen lapsen synnyttyä. Minulla oli sporttinen perheauto alla, kun menin etsimään sopivaa vaihdokkia. Olin kuitenkin jämäkkänä siitä, että haluan vaihtaa auton päikseen ilman välirahaa. Myyjä ehdotti koeajoa (tämä on muuten harvinaista herkkua =) ) ja hän antoi varsin tehokkaan farkun alle. Kun palasin koeajolta, myyjä kyseli, miltä tuntui ja sanoi sitten välirahaksi 2800 euroa. Sanoin, että kuten sanoin, haluan auton ilman välirahaa ja lähdin kulkemaan. Minua syletytti se, ettei myyjä kunnioittanut sitä, mikä oli edellytykseni kaupanteolle. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
"En halua vakityötä, koska keikkalaiset?" Ay-liikkeet myös kuulolle ja herätys!Perjantai 9.10.2015 - Juha Ahola Vakityöntekijät tekevät vaput ja muut pyhät töitä, elleivät keikkalaiset halua, eikö? Toimin kuutisen vuotta kasvuyrityksen toimitusjohtajana. Työntekijöitä rekryttiin tiuhaan. Toki vaihtuvuuttakin oli, mutta niin myös pysyvyyttä eli tietyssä vaiheessa sellainen runko/selkäranka oli saatu rakennettua. Mielenkiintoa ja haasteita herätti kuitenkin se, että tänä päivänä yhä useampi ei halua sitoutua “kaheksastaneljään” työaikaan, vaan haluaa joustavuutta työajan osalta työsopimukseen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, työ, työmarkkinat, työskentely, työnteko, työaika, nollatuntisopimus |
Paskat autokauppiaat - osa 2 - älä myy naiselle!Perjantai 2.10.2015 - Juha Ahola Liki keski-ikäinen pariskunta astuu autokauppaan ja löytää alustavasti mieleisen auton. Mies katsoo, että merkki ja malli ovat kohdallaan ja nainen haluaa valita auton värin. Myyjä liittyy keskusteluun mukaan ja alkaa puhua miehelle autoon liittyvistä ominaisuuksista kuten hevosvoimista katsomatta naista silmiin. Myyjä tekee loistavan olettaman, että naista ei kiinnosta asia millään tavalla, joten häntä ei käytännöllisesti katsottuna ole keskustelussa? Nainen yrittää katsoa myyjää silmiin, mutta myyjä on lumoutunut miesasiakkaan (näennäisestä) kiinnostuksesta ominaisuuksiin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Myyjä on pitkävihainen välinpitämättömälle asiakkaalle!Perjantai 25.9.2015 - Juha Ahola “Jos sutta karkuun lähtee, karhu vastaan tulee!”, kuuluu vanhankansan sanonta. Eräs kalustemyyjä kertoi mielenkiintoisen tarinan. Hän oli erään asiakkaan kanssa kaupanteossa jo varsin pitkällä. Oli tehty pohjakuvat ym. suunnitelmat kuntoon ja sopimus oli viittä vaille valmis, jonka jälkeen myyjä koetti tavoitella asiakasta. Tämä ei vastannut useampaan soittoyritykseen. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myynti, asiakas, huono asiakas |
Paskat autokauppiaat, osa 1 - älä nosta persettä penkistä potentiaalisen asiakkaan kohdalla!Perjantai 18.9.2015 - Juha Ahola Astelin joulukuussa autoliikkeeseen, josta olin kyseisen auton 5 vuotta aiemmin ostanut. Halusin hinta-arvion firman nimissä olevasta autostani. Etsin oma-aloitteisesti jonkun myyjän, sillä en olettanutkaan, että kukaan olisi kiinnostunut puku päällä astelevasta liki kolmivitosesta kaiffarista, joka kävelee määrätietoisin askelin kaupan ovesta sisään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Rupattelu hyvä pohja keskustelun syntymiselle, eikä paskanjauhantaa!Perjantai 4.9.2015 - Juha Ahola Smalltalk on paskanpuhumista, pintaliitoa ja millloin mitäkin, kun suomalaisilta kysytään? Usein törmään mielipiteisiin, että smalltalkin kaltainen rupattelu mielletään amerikkalaiseksi pintaliitämiseksi. No, miten sitten pitäisi toimia? Tehdä niinkuin eräs NLP:stä höyrähtänyt “syvällinen pohtija”? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, dialogi, keskustelu, puhekulttuuri, rupattelu, väittely |
Älä pyydä palautetta, jos et kestä myös kritiikkiä - Ota palaute vastaan kuin mies, jos sitä pyysitPerjantai 28.8.2015 - Juha Ahola Sain taannon eräältä yrittäjätuttavalta haasteen katsoa eräs 8-sivuinen presentaatio läpi sijoittajan vinkkelistä. Ymmärsin, että tarkoitukseni oli katsoa sitä kriittisessäkin hengessä, jotta hän voi ottaa feedbackistä tarvittaessa onkeensa ja parannella esitystä ennenkuin ko. presentaatio menee sijoittajille. En jaksa uskoa, että “ihan ok” –kommenteista olisi mitään hyötyä. Kuitenkin jos sijoittajalta pyydetään 20 000 euron sijoituslainaa, uskon, että tällöin sijoittaja ei tee päätöstä ihan mutu-tuntumalta ja ilman muuta haluaa vakuuttua jo alkukeskustelun merkeissä lähetetty presentaatiosta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, kommentointi, mielipide |
Johtaja, esimies, tarvitset kastelukannun - huolehdi puutarhastasiPerjantai 21.8.2015 - Juha Ahola Kastelukannu. Mitä sillä tehdään? Kastellaan kukkia ja kasveja, jotta ne saavat riittävästi vettä. Toisia kukkia ja kasveja kastellaan enemmän, toisia vähemmän. Legendaarinen, viime vuosisadan parhaaksi johtajaksi valittu, Jack Welch puhui johtajuudesta vuosi sitten Suomen vierailullaan. Mieleeni jäi hänen puheestaan kastelukannu. Hän kertoi, että johtajan tehtävä on kulkea “kastelukannu kädessään” työyhteisössä ja kastella kukakin “kukkaa/kasvia”. Näin toimimalla johtajan tai esimiehen asenne on mentaalisesti oikea. Hänen tehtävä on luoda olosuhteet onnistumisille, ja ruokkia onnistumisen kulttuuria auttamalla ihmisiä loistavaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Voitin, koska myyjä menetti malttinsa helpommin kuin minäPerjantai 14.8.2015 - Juha Ahola Edellisessä artikkelissani kerroin, millä tavalla aioin vaatia huonon kellon myyjän tilinteon hetkeen. Kävelin liikkeeseen ostoa seuraavana päivänä. Myyjä tervehti ystävällisen tuttavallisesti tunnistaen minut ja jatkoi edellisen asiakkaan palvelemista. Katselin sen aikaa ympärilleni. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, kauppias |
Kauppiaan on huolehdittava, ettei häviä sotaaPerjantai 7.8.2015 - Juha Ahola Turkin lomareissulla innostuin shoppailemaan 33 eurolla automaattikellon nk. parempilaatuisen rantarolexin. Vastaavanlaisen ostin vuosia sitten Thaimaan reissulta (kuva vas.). Hintataso oli siis selvä ja edellinen kello toimi moitteetta. Nyt uusi kello toimi vain ensimmäisen päivän, mutta toisena päivänä viisarit eivät liikkuneet. Heiluttelin kelloa ja viisarit pyörähtivät 15–30 sekuntia, automaatio ei siis toiminut. Päätin siinä hetkessä, että palaan liikkeeseen ja laitan myyjän ahtaalle. Hänellä on kaksi vaihtoehtoa ja teen kantani selväksi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, kauppias |
Myyjä, yrittäjä, näin saat tasaisuutta myyntiinPerjantai 24.7.2015 - Juha Ahola Haluatko olla tehokas ja saada aikaiseksi? Haluatko mieluummin jonkinlaista tasaisuutta poukkoilevuuden sijaan? Olisiko parempi, että 5 uutta asiakasta pyytäisi tarjousta päivittäin kuin, että yhtenä päivänä tulisi 25 tarjouspyyntöä ja muina päivinä on hiljaista? Tai että yksi viikko olet tarjouspyyntöjen kanssa ihan tupella ja kolme viikkoa on hiljaista? Kysymykset ovat retorisia ja jokseenkin mustavalkoisia, mutta pointtina on se, että poukkoilevuudelle on syynsä, muukin kuin rytmitalous. Tai ainakin epätasaisuutta vastaan voi kamppailla ja hommaa ottaa omiin käsiin, kun ymmärtää, mitä ovat aktiviteetit ja rutiinit sekä suunnitelmallisuus. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, kehittyminen, myynnin kehittyminen, tehokkuus |
Me ollaan sankareita kaikki, kun silmiin katsotaan - vai ollaanko?Perjantai 17.7.2015 - Juha Ahola Olet keskustelemassa jonkun henkilön kanssa ja yhtäkkiä hän alkaakin näpelöidä kännykkäänsä tai hänen katseensa suuntautuu ohitsesi jonnekin kaukaisuuteen. Tuntuu kuin tällaista tapahtuisi yhä useammin –kokouksissa, aterioilla, jopa intiimeillä coctail-kutsuilla. Katsekontaktin väheneminen näyttäisi olevan kasvava ongelma, myös asiakaspalvelualalla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kommunikointi, viestintä, samaistuminen |
Mitkä ovat säännölliset rutiinisi? Suunnitelmallisuutta peliin!Perjantai 10.7.2015 - Juha Ahola Kun muutamia vuosia sitten tein yhtenä osa-alueena toimistopalvelutehtäviä (tuntilistojen tarkistus, palkanlaskenta, palkkatukimaksatushakemusten täyttäminen, ostolaskujen tarkistaminen ja maksatus, myyntilaskujen lähettäminen sekä myyntireskontra, kirjanpitoaineiston koostaminen ja toimittaminen kirjanpitäjälle, TyEL / SoTu / Alv maksaminen ym., laadin checklistin Exceliin, jossa kukin työtehtävä oli omalla rivillään ja kunkin kuukauden päivämäärät sarakkeissa. Tiesin, mitä tehtäviä piti tehdä päivittäin, mitä viikoittain ja mitä vain kerran kuussa sekä lisäksi sen, mikä ajankohta kuukaudessa on deadline tekemiselle. Näin ollen laitoin ko. päivän kohdalle keltaisen maalauksen, joten hahmotin helposti koko kuukauden agendan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, työpaikka, rutiinit, suunnitelmallisuus, kiire |
Empatiakyvyn puutettako?Tiistai 7.7.2015 - Juha Ahola Luin tuossa aamusella ylijohtaja Elli Aaltosen blogia. Yhdessä kirjoituksessa hän pohtii tätä 1,5 tunnin työmatka-asiaa. Ensisilmäyksellä tyrmistyin hänen ajatuksistaan ja pidin kirjoitusta tyypillisenä dosentin kirjoituksena. Eli ihmisen kirjoituksena, jossa oma asema on hämärtänyt ymmärryksen reaalielämästä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, empatia, tunneäly, työelämä |
Taiten ja Tahtoen: huippusuoriutujien toiminnasta ja asenteestaPerjantai 3.7.2015 - Juha Ahola Oletko koskaan seurannut jotakuta henkilöä, joka on alansa huipulla – työelämässä, urheilussa, taiteissa – ja ihmetellyt: millä ihmeen ilveellä tuokin nousi tuohon asemaan? ”Minä olen. Olen keskustellut heidän kanssaan, lukenut heistä, haastatellut yritysvalmentajia ja yritysjohtajia päästäkseni selville, mitä huipulle pääsemiseen tarvitaan.” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, menestys, menestyminen, taito, tahto, kurinalaisuus |
Miksi ulkoistaa palveluita? Parkkinsonin laki, substanssiosaaminen ja vastuu tehtävistä sekä laadustaPerjantai 26.6.2015 - Juha Ahola Kätevä-Pertti on suutari. Hän osaa korjata kenkiä, tehdä avaimia ym. suutarille kuuluvaa työtä. Hän on oppinut vanhemmiltaan, että ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Näin ollen hän myy palveluitaan sellaiseen hintaan, että tulee juuri ja juuri toimeen. Oman pienen liiketilansa hän siivoaa työajan ulkopuolella itse. Näyteikkunaan tarrat hän on aikomuksissa hankkia niin’ikään itse. Yrityksen taloushallintoon liittyvät asiat hän on opetellut vuosien saatossa tekemään itse ja nehän hoituvat työajan ulkopuolella. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yritys, yrittäminen, ulkoistaminen |
Johtajuus on vaikuttamista tunnetasollaPerjantai 12.6.2015 - Juha Ahola Tee lista viidestä johtajasta, joita eniten ihailet. He voivat toimia liiketaloudessa, sosiaalisen median piirissä, politiikassa, teknologian piirissä, tieteessä tai millä hyvänsä alalla. Mikä saa sinut ihailemaan näitä ihmisiä? On enemmän kuin todennäköistä, että ihailusi viime kädessä perustuu johonkin muuhun kuin heidän saavutuksiinsa, olivatpa ne kuinka häikäiseviä hyvänsä. Voisi melkeinpä lyödä vetoa, että jokainen henkilö listalla vetoaa sinuun nimenomaan tunteen tasolla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen |
Pehmittele samastumissilta äläkä päätä toisten puolesta!Perjantai 5.6.2015 - Juha Ahola Muutama vuosi sitten ajattelin, että anoppini on niitä viimeisiä, jotka päästäisivät ulkopuolisen siivoojan asuntoonsa. “Kyllähän se oma huusholli pitää itse siivota!” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kommunikointi, viestintä, samaistuminen |
Jokin jäi hämäämään, mutta en osaa sanoa mikä? Intuitiot eivät ole aina selitettävissä?Perjantai 29.5.2015 - Juha Ahola Tapasin yrittäjäpariskunnan. Jostain syystä meillä tuli puheeksi intuition voima ja niiden vaikea selitettävyys. Sanoin lukeneeni aiheesta Malcolm Gladwellin kirjan Välähdys (Blink), jossa kerrottiin osuvia tarinoita siitä, miten ihmisillä on kyky tietää ”oikeita” ratkaisuja intuitiivisesti. Intuitiot ovat vain vaikeasti selitettävissä ja jos niitä alkaa selittelemään, ne vääristyvät helposti. Toisekseen tietoisella mielellä sitä pyrkii järkeilemään asioita siten, että tekee intuition vastaisia, huonompia, ratkaisuja ja valintoja. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, intuitio, aavistus, rekrytointi |